Néhány hasznos tanács, hogy megelőzzük az őszi-téli baleseteket

2016.10.20

A közúti közlekedés minden évszakban kiemelt odafigyelést igényel, ez azonban az őszi és téli hónapokra különösen érvényes. Ilyenkor alapjaiban változnak meg a biztonságos közlekedést befolyásoló körülmények, egyúttal nő a baleseti kockázat is.

Az őszi-téli közlekedés veszélyeire hívja fel a figyelmet a rendőrség honlapján a Szekszárdi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztálya.

Cikkünk végén szavazzon! Ön lecserélteti a téli gumit a kocsiján?

Nagyobb körültekintés szükséges

Az októbertől decemberig tartó időszakban a balesetek jellemző oka, hogy sokan nem a megváltozott időjárási, látási és útviszonyoknak megfelelő sebességgel vezetnek. Fontos tehát, hogy a lehetőségekhez mérten lassabban, körültekintőbben haladjunk, és tartsunk nagyobb követési távolságot. Ez utóbbival az úgynevezett „koccanásos” balesetek száma is csökkenthető, valamint rossz manőverezés esetén a hibák könnyebben korrigálhatóak.

Készülni kell rá, hogy ősz végén már leeshet az első hó, lefagyhatnak az utak, és egyre gyakrabban nehezíti a látást és a láthatóságot a sűrű köd is. Mindez további kockázatokat jelent valamennyi közlekedő részére.

Egyre inkább jellemző lesz a fagypont körüli hőmérséklet. Számítani kell rá, hogy a száraz és vizes utak hirtelen válthatják egymást, ami különös óvatosságot és figyelmet kíván. 

A járműveket is fel kell készíteni

Annak érdekében, hogy a járművel a lehető legnagyobb biztonsággal lehessen közlekedni, érdemes azt mielőbb felkészíteni a hidegebb időre.

Illusztráció. Fotó: Balázs Attila (MTI)

Ajánlatos például már októberben alaposan átnézni, illetve átnézetni őket, megvizsgálva minden biztonsági berendezést és tartozékot. Elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. Az őszi-téli közlekedés fontos kelléke a jól működő ablaktörlő, a jégkaparó, a jégoldó spray, a megfelelő ablakmosó folyadék vagy a páramentesítő. 

Figyelembe kell venni, hogy az izzók fényereje sokévi használat után akár a felére is csökkenhet, a szennyeződés, a sár és vízpermet pedig még tovább ronthat ezen. Fontos tehát, hogy rendszeresen ellenőrizzük és karbantartsuk azokat. 

A műszaki biztonság egyik alapkövetelménye a futómű és a gumik kifogástalan állapota. A megfelelően megválasztott téli abronccsal vészfékezés esetén jelentősen lerövidül a féktávolság, amely akár életet is menthet. A téli gumik használata a csapadék kellő elvezetésével és a biztonságosabb úttartással a zord körülmények közötti egyenletes haladást biztosítja. Fontos azonban, hogy minden járműre csak olyan méretű gumiabroncsot szabad felszerelni, amilyet a járműgyártó cég meghatározott. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a nyári gumi 7 fok alatt már nem teljesíti feladatát.

A lengéscsillapítók állapotát műszeres méréssel ellenőriztessük, mert az autó úttartását, a stabilitást, a fékút hosszát jelentősen befolyásolja. A fékhatást is méréssel kell ellenőrizni. 

Huzamosabb utazás esetén szükség lehet takaróra, melegebb ruhadarabokra, vontatókötélre, fagymentesítő zárolajozóra, elegendő mennyiségű élelmiszerre és italra is.

Indulás előtt tájékozódjunk

Érdemes tájékozódni az Útinformnál az út - és időjárási viszonyokról, a forgalomkorlátozásokról pedig a rendőrség weboldalán, a www.police.hu oldalon kaphatunk tájékoztatást. Előfordulhatnak olyan helyzetek is, amikor nem érdemes kockáztatni, és biztonságosabb, ha más közlekedési eszközzel (pl. vonattal) indulunk útnak. 

Illusztráció. Fotó: Taipusz Attila (MTI)

Lényeges az is, hogy az utazást megelőzően tájékozódjunk, hogy az érintett, és a célállomás szerinti országban vezettek-e be olyan jellegű korlátozást, amely például a téli gumik, vagy éppen a hólánc kötelező használatára irányul. Ha igen, akkor a szükséges felszerelések nélkül ne induljunk útnak, mert ezek meglétét akár az adott ország területére való belépésnek is a feltételévé tehetik.

A kezdő járművezetőknek és azoknak, akik a tavaszi, nyári hónapokban tanultak vezetni, érdemes gyakorolni egy kicsit forgalommentes úton. Vezetéstechnikai pályákon azonban biztonságosabb körülmények között tudják ezt megtenni, szakképzett oktatók segítségével.

Látni és látszani kell a gyalogosoknak is

Mivel egyre korábban sötétedik, a kerékpárral és a gyalogosan közlekedőknek kiemelten figyelniük kell arra, hogy ne csak ők lássák az autósokat, de őket is észrevegyék.

A járművezetőknek esős, latyakos időben, amikor a járda mellett széles sávban áll, vagy folyik a víz, figyelembe kell venni, hogy a gyalogosoknak nehezebb az úttesten átkelni. A gyalogos ilyenkor jellemzően arra figyel, hogy ne lépjen a tócsába. Az autósnak számítania kell arra is, hogy a járda szélén leszegett fejjel álló személy a következő pillanatban az úttestre, és így a jármű elé kerülhet.