A szupertraffipaxok (még) nem mérnek átlagsebességet

2016.08.04

A rendőrségnél nincsenek teljesen meggyőződve, hogy egy ilyen gyakorlat jogilag tiszta lenne.

A rendőrök még nem mérik a gépkocsik átlagsebességét az új traffipaxokkal, mert jogi aggályok vetődtek fel. Dolgoznak azonban rajta, hogy így is ellenőrizhessék a sofőröket.

Tévhit, hogy a Véda közúti intelligens kamerarendszer az átlagsebességet is figyeli – mondta a 180 percben Óberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közlekedésrendészeti főosztályának vezetője. A rendőrezredes szerint technikailag a rendszer alkalmas lenne az átlagsebesség mérésére, amivel szemben azonban jogi aggályaik vannak. A rendőrségénél nem látják megalapozottnak, hogy rögzítsék egy jármű mikor, hol közlekedett, majd egy másik időpontban és helyszínen újra ellenőrizzék, miközben tárolják az adatait.

Illusztráció. Fotó: Koszticsák Szilárd (MTI)

A probléma az, hogy csak a második alkalommal elvégzett mérés után dönthetnék el, a jármű vezetője követett-e el szabálytalanságot, vagyis túl gyorsan jutott-e egyik pontból a másikba. Előtte azonban tíz-húsz percig is tárolniuk kellene kapura szerelt eszközökkel először felvett adatokat, anélkül, hogy erre jogszabályi felhatalmazásuk lenne – mondta az ezredes. Óberling József azzal finomította az érvelést, hogy legalábbis a rendőrségnél nincsenek teljesen meggyőződve, hogy egy ilyen gyakorlat jogilag tiszta lenne.

Az ezredes szerint a magyarok nem számítanak notórius gyorshajtóknak, a Véda szolgáltatta adatok azt mutatják, hogy messze nincs annyi gyorshajtó, mint azt a napi közlekedési tapasztalatok alapján esetleg gondolnánk. A szabálykövető sofőrök ugyanis fel sem tűnnek, de ha jön egy „őrült” azt „többszörösen érzékeljük”, és úgy látjuk, ilyenekkel van tele az út. Az egyik hely, ahová a rendőrök el fognak látogatni a gyorshajtók miatt a 71-es út. Itt a rendőrök azt tapasztalták, hogy vannak olyan autók, amelyek reggel és este, oda-vissza rendszeresen túllépik a sebességhatárt egy bizonyos ellenőrző kapu alatt. Ezeket az autókat meg fogják állítani, és személyesen beszélgetnek majd el a sofőrrel. A főosztályvezető szerint a gyorshajtók az első néhány eset után nem nyomják majd annyira a gázpedált, mert heti szinten nem lenne könnyű fizetni a bírságokat.